جامعه شناسی

جامعه شناسی

نظریه پردازان
جامعه شناسی

جامعه شناسی

نظریه پردازان

تقسیم بندی علوم

معمولاً از نظر موضوع ، علوم بشری را به سه دسته عمده تقسیم می کنند  کـــه در ادامه مطلب می توانید به طور مفصل این سته دسته را بشناسید برای علاقه مندان به جامعه شناسی شناخت این سه دسته مهم تلقی می شود.



http://s5.picofile.com/file/8108957534/%D9%87%D9%88%D9%84%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%851.jpg

  

علوم مادی ( غیر ارگانیک )مانند فیزیک و زمین شناسی و غیره که درباره مواد بی جان مطالعه می کند. این علوم از روشهای پیشرفته ای استفاده می کند و نتیجه مطالعات آن دقیق و کنترل شدنی است.

علوم حیاتی ( ارگانیک ) مثل زیست شناسی که موضوع آن موجودات جاندار است گرچه روشهای این دسته از علوم به دقت گروه اول نسیت علوم حیاتی نیز پیشرفت خوبی داشته است.

علوم اجتماعی ( فوق ارگانیک ) مانند جامعه شناسی ، مردم شناسی ، دانشهای دینی و غیره که خاص انسان و پدیده های وابسته به زندگی اجتماعی انسانها است . این دسته قلمرو خاصی را به وجود آورد که گرچه پیشرفت علمی در آن به اندازه دسته اول و دوم نیست اما همواره در حال پیشرفت است و بوده گرچه هیج یک از علوم سه گانه یاد شده به طور مطلق مستقل نیست علوم اجتماعی از نسبیت بیشتری برخوردار است؛ یعنی در بسیار از موارد در علوم اجتماعی نمی توان به یک قانون قطعی و کلی و کامل رسید؛ بنابراین، باید روشهای خاصی را برای مطالعه و تحقیق انتخاب کرد و کاربرد و احتمال و نسبیت را همواره در نظر گرفت . باید توجه داشت که نظریات و قوانینی که در این رشته از علوم طرح می شود هنوز به اندازه کافی کلیّت ندارد و شرایط زمانی و مکانی و احتمال بر آن تاثیر می گذارد به علاوه بسیاری از قانون های اجتماعی را جز در مورد جامعه معین نمی توان صادق دانست . به طور کلی اوضاع و عوامل زمانی و مکانی بر علوم اجتماعی بیش از علوم دیگر تاثیر می گذارد و آن را محدود می سازد و نمی توان قوانین ثابتی از آن استخراج کرد؛ مثلاً یک جامعه تحت استعمار آفریقایی را در قرن 19، با یک جامعه صنعتی اروپای امروزی نمی توان مقایسه کرد.


http://s5.picofile.com/file/8108957534/%D9%87%D9%88%D9%84%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%851.jpg

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.