جامعه شناسی

جامعه شناسی

نظریه پردازان
جامعه شناسی

جامعه شناسی

نظریه پردازان

بررسی جامعه شناختی تاخیر در ازدواج

خانواده یکی از نهاد ها یا گروه ای مهم اجتماعی به شمار می روند . اهمییت خانواده در ابعاد مختلفی قابل بررسی است . از یک طرف استحکامات متناسب زندگی خانوادگی حتی در شرایط بهم ریختگی و تزلزل ساخت اجتماعی در شرایطی مانند جنگهای فراگیر تنها پناهگاه فرد بشمار می آید . خانواده دارای کارکرد های متعددی است که در آن مواردی مانند ازدواج همسر گزینی ، تولید نسل ، اجتماعی کردن کودکان ، حمایت مادی و معنوی از اعضا و مانند آن مطرح می شود.

یکی از عامل اصلی افزایش سن ازدواج تجربه مدرنیته و نوسازی جامعه ایران است . جامعه ایران مانند سایر جوامع ، با گذر از نظم سنتی و حیات اجتماعی حاکم بر آن و ورود به حیات اجتماعی ملازم با مدرن ، تحولات و دگرگونی ها را از سر گذرانده است . چنان چه این تحولات بدون برنامه ریزی و پیش بینی اتفاق افتد و شرایط جامعه به لحاظ اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، آماده برای پذیرش چنین تحولاتی نباشد ، تبعات منفی آن از دستاورد های مثبت آن که خواهد داشت بیشتر است .

 


 

خانواده پایه و اساس شکل گیری هر جامعه ای است و هرگونه تغییر و تحولی که در جامعه اتفاق بیفتد بالطبع شاهد تغییراتی در این نهاد هستیم . زمان ازدواج و تشکیل خانواده از عوامل مختلفی تاثیر می پذیرد توسعه و نوسازی در دنیا جدید با تغییر سریع و قابل توجه شرایط اقتصادی و اجتماعی  افراد تغییر در زمان ازدواج و تاخیر  آن محیا شده است .فروپاشی نظام خانوادگی گسترده ، جایگزین اقتصاد تجارتی و صنعتی به جای اقتصاد کشاورزی سنتی ، پیچیده تر شدن تقسیم کار اجتماعی ، گسترش تحصیلات همگانی  و مشارکت بیشتر زنان در فعالیت های اقتصادی اجتماعی خارج از خانه ، عواملی هستند که در تاخیر ازدواح نقش دارند

بروز پدیده ی تجرد قطعی در بین جوانان از زمره تحولاتی است که در نتیجه تغییرات کلان در سطح جامعه حادث شده است . پدیده افزایش سن ازدواج نه فقط در ایران ، بلکه حتی در کشور های توسعه یافته و فرا صنعتی مانند ایالات متحد آمریکا نیز مشاهده می شود.

افزایش قابل توجه سن ازداواج زنان ( سن ازدواج بیشتر از سن بلوغ ) پس از تجربه قرن ها تجربه ازدواج زود رس  پدیده ای مهم در حوزه ی تغییرات اجتماعی به شمار می رود . ایران نیز همانند سایر کشور های در حال توسعه این مسئله را تجربه کرده است .نظریه های اقتصادی فریدمن و همکاران در باب سن ازدواج و تاخیر آن را می توان به عنوان نظریه های انتخاب عقلانی اطلاق کرد که سعی دارند با تکیه بر مدل های اقتصاد خرد کاربردی به تبین دلایل تعویق و تاخیر ازدواج می پردازد .

اهمیت و ضـرورت و اهداف انجام تحقیق            

از این نظر که ازدواج از نقطه نظر اخلاقی علمی اجتماعی می تواند موثر واقع شود و تقریباً همه ادیان دینی با دید احترام و تحسین به آن نگریسته و دارای فواید فردی اجتماعی اقتصادی فرهنگی و ... می باشد . ازدواج یک پدیده عمومی و اجتماعی است که همزاد بشر عمر  دارد. زمان ازدواج و تشکیل خانواده چرخه زندگی خانواده فرد را تحت تاثیر قرار می دهد ساختار های کلان اقتصادی و اجتماعی ویژگی ها فردی و دسترسی به همسر مناسب موجبات تعجیل یا تاخیر در ازدواج را فراهم می آورد .ازدواج در کنار شغل مناسب برای جوانان از اهم اموری می باشد چون که ازدواج در بین مردم ما و فرهنگ اسلام از اهمییت بسیار برخوردار است و جزء ارجمند ترین سنتی است که باید در زندگی یک مسلمان وجود داشته باشد با ازداواج است که زندگی استمرار یافته و جامعه سالمی خواهیم داشت .


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.