جامعه شناسی

جامعه شناسی

نظریه پردازان
جامعه شناسی

جامعه شناسی

نظریه پردازان

طبقه از دیدگاه بوردیو

طبقه:

دو رویکرد کلی درباره مفهوم طبقه وجود داشته است. یکی رویکرد مارکیست ها و دیگری رویکرد
وبری ها. در رویکرد اول طبقه را عمدتاً براساس نوع رابطه افراد با ابزار تولید و در رویکرد دوم طبقه را براساس پایگاه اجتماعی، اقتصادی یعنی میزان درآمد، سطح تحصیلات و موقعیت شغلی تعریف می کنند. اما برداشت متفاوتی از این دو رویکرد نسبت به طبقه وجود دارد که متعلق به بوردیو است.

بوردیو طبقه را «مجموعه ای از کنشگران که پایگاه های یکسانی را اشغال می کنند، در شرایط یکسانی قرار دارند، و محتمل است که تمایلات و علائق یکسانی نیز داشته باشند و به همین دلیل محتمل است که اعمال مشابهی انجام دهند و مواضع مشابهی اتخاذ کنند، تعریف کرده است.» (فاضلی، 1385، 24). بوردیو طبقه را به معنای فضای اجتماعی می داند که این فضای اجتماعی براساس سه بعد اساسی، یعنی میزان کلی سرمایه ، ساختار سرمایه و بعد زمانی سرمایه شکل می گیرد.

بعد اول که به عنوان مهمترین بعد است، کنشگران براساس میزان کلی (کم / زیاد) سرمایه جایگاه های متفاوتی در فضای اجتماعی اشغال می کنند. طبق این تقسیم بندی که بوردیو به صورت عمودی طرح می کند، آنهایی که به میزان زیادی از سرمایه کلی (اقتصادی و فرهنگی) را در اختیار دارند نظیر مدیر عامل شرکت ها؛ مجریان بخش خصوصی، اساتید دانشگاه ها و... که بوردیو از آنها تحت عنوان طبقه مسلط (یا گاهی اوقات بورژوا) یاد می کند. در مقابل کسانی قرار می گیرند که از داشتن هر دو نوع سرمایه محروم هستند. نظیر کشاورزان، کارگران یدی و... که بوردیو از آنها تحت عنوان طبقه کارگر یاد می کند. (Weininger, 2005, 123 ، نقل از موسوی، 1378 ، 47) در ادامه مطلب بخوانید

ادامه مطلب ...

مجموعه مقالات خشونت در خانواده

دوستان در این پست برای شما علاقه مندان به رشته جامعه شناسی مجموعی از مقالات " خشونت خانوادگی " رو برای دانلود قرار می دیم در زیر می توانید دانلود کنید.


خشونت خانوادگی


پیشگیری خشونت در فوتبال

این روزا در فوتبال و بل اخص در بین تماشا گران رفتار های دور از انتظار خواهیم دید ولی فوتبال یک ورزش مهیج و برای سرگرم کننده ای ست ولی مقالاتی چند درباره پیشگیری از این رفتار ها نوشته شده که ما برای شما دوستان قرار می دیم

پیشگیری خشونت فوتبالی   



ویژگیهای فرهنگ

فرهنگ دارای ویژگیهایی چند است


1.   انتقال پذیری: یعنی فرهنگ فرایندی است که از طریق آموزش از نسلی به نسل بعدی انتقال می یابد، ادامه پیدا می کند و دگرگون می شود. فرهنگ با انتقال تجربه ها، الگوها و قالبهای رفتاری را در ذهن افراد  جامعه ، حک می کند و زمانی این قالبها حک شد، آثار تجربه ها، عمیق و مداوم و مستمر می وشند. فرایند حک کردن، از طریق جامعه پذیری،  فرهنگ پذیری و یادگیری انجام می وشد؛ درادامه مطلب مطالعه کنید

  ادامه مطلب ...

روش سناسی بوردیو

میدان

بوردیو متأثر از جامعه شناسی دین وبر، واژه میدان را بیان می کند. به عقیده لش (1993) بوردیو در اوایل دهه 1970 متأثر از جامعه شناسی وبر قرار گرفت بوردیو، مدل تغییر دین وبر را در چارچوب بازارهای فرهنگی مطرح می کند. بنابراین این کشیش ها (بوروکراتیک) و پیامبران (کاریزماتیک) وبر، تولیدکنندگان کالاهای نمادین می شوند که برای جلب عوام الناس با یکدیگر به رقابت می پردازند. (Rey, 2004: 333)

بوردیو در مباحثی که در مورد میدانها مطرح کرده است از قوانین ثابت یا مکانیسم های عمومی بحث می کند که ویژگی ساختاری همه میدان هاست:

1- میدان ها عرصه مبارزه و کشمکش هستند. کنش گران در درون میدان ها، هم بر سر کنترل و به انحصار خود در آوردن منابع ارزشمند یا انواع سرمایه ها، و هم بر سر تعیین اینکه چه چیزهایی باید به عنوان منابع و کالاهای ارزشمند در درون میدان ها محسوب شود با یکدیگر به مبارزه می پردازند. این نوع مبارزه خصوصاً در میدانهای فرهنگی که در آن دانش ها و سلیقه ها به سرعت در حال تغییر هستند شدیدتر است. (Swartz, 1996. 7)

2- میدان ها نوع خاصی از مبارزه و رقابت را به کنش گران تحمیل می کنند. «بدین معنا که همه کنش گرانی که وارد بازی می شوند باید با قواعد بازی آشنا باشند و واقعیت های اجتماعی بازی را بپذیرند.» (Mckeeret & Miller, 2004: 1179؛ به نقل از موسوی، 1378، 43)

3- میدان ها دارای استقلال نسبی هستند. و میزان استقلال نسبی هر یک از میدان ها متفاوت است.

4- اصول اساسی روش شناختی حاکم بر میدان ها که از استقلال نسبی میدان ها ناشی می شود یعنی تقدّمی که بوردیو به تحلیل درون میدان ها می دهد. بوردیو معتقد بود که تأثیرات عوامل بیرونی همیشه قابل تبدیل به منطق درونی میدان هاست و عوامل بیرونی تأثیرگذار، همیشه از طریق ساختار و نیروهای درونی میدان ها عمل می کند. (Ihlen, 2007. 278)

کنش

مفهوم عمل- که در اندیشه بوردیو [مفهوم] کلیدی محسوب می شود- به فلسفه رغبت نگر بر می گردد. این فلسفه خود برپایه تعداد محدودی مفاهیم اصلی (مانند خصلت به مثابه ساختارهای ساختار بخش، میدان به مثابه ساختارهای ساخت یافته، سرمایه) شکل گرفته است. کنشهای ما بیشتر بر پایه شعور عملی ما شکل می گیرند تا محاسبه عقلانی یا حرکتی درونی با نیت عمدی یا حتی با قصد برقراری رابطه با دیگری، در بسیاری از اینگونه، رفتارهای علاملان اجتماعی عموماً بیان غیر باز اندیشانه ی رغبت ها، ظرفیت ها و خصلت هایی است که در میدان عملیات و برای میدان (یا مجموعه ای از میدانهای مربوطه) شکل گرفته اند.

بوردیو معتقد است که «عاملان بی دلیل عمل نمی کنند، اما این بدان معنا نیست که آنها عقلانی عمل می کنند و یا بتوان برای عمل آنها دلایل آگاهانه یا ناآگاهانه ارایه داد. آنها ممکن است معقول باشند بدون آنکه کار آنها عقلانی باشد. عقلانیت رفتارها بیش تر نتیجه عقل عملی است تا عقل نظری و موجبات کنش های عاملان را باید در جای دیگری غیر از روندهای حسابگرانه جستجو کرد: این جا همان صحنه برقراری تناسب میان نظام اکتسابی رغبت ها از یک سو، و بخشی از فضای اجتماعی، یعنی محل کسب و به کارگیری این رغبت ها، از سوی دیگر است: «پس اصل یا پایه کنش نه آن سوژه ای است که با جهان مانند شیء ای که به خوبی می شناسد، مقابله می کند، نه آن «محیط» که صورتی از علیت مکانیکی را بر عامل تحمیل می کند. از نظر بوردیو، کنش محصول ترکیب سرمایه منش و میدان در فضای اجتماعی است. Crossley, 2003  44 نقل از موسوی، 1387 .