جامعه شناسی

جامعه شناسی

نظریه پردازان
جامعه شناسی

جامعه شناسی

نظریه پردازان

نظریات کلووارد و اوهلین

از نظر آنان آنومی که اهداف فرهنگی در سطح گسترده پراکنده شده و درونی شده بودند اما شیوه های درونی نهادی شده دست یابی به آنها به همان شکل شکل درونی نشده بودند. بنابراین بی سازمانی اجتماعی در واقع همان نظریه  آنومی است، یعنی عدم هماهنگی میان فرهنگ و ساخت اجتماعی. تفاوت نظریه مرتن و کلاوارد و اوهلین در این است که کجرفتاری را یک جریان کلی فرض می کنند. یعنی در این محیط با پیدایش خرده فرهنگ های کجرو مسئله انطباق فردی مطرح نبوده گروه به شکل فردی خود را با شرایط زندگی نامطلوب منطبق می سازد. آنها مفهوم بیگانگی را شکست اجتماعی گروهی می دانند یا در مواردی انتظار شکست در مقابل دسترسی موفقیت آمیز به اهداف تعیین شده اجتماعی از طریق راه های قانونی است به طوری که افراد در طبقه پایین خود را ناموفق در کسب این اهداف می بینند. در اکثر مواقع علت شکست را نظم اجتماعی در نظر می گیرند.
http://s5.picofile.com/file/8108957534/%D9%87%D9%88%D9%84%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%851.jpg
 

آنان معتقدند که هنجارهای اجتماعی دوجنبه دارند یک جنبه آنچه باید انجام داد یک جنبه آنچه نباید انجام داد هنجارها مرز ما بین عمل درست و نادرست را معلوم میکنند همانطور که راههای مشروع نیل به هدف برای فرد فراهم نیست راههای غیر مشروع نیز حاضر و آماده در مقابل وی قرار ندارند که بتواند به انتخاب دست زند . میزانی که مردم به ارزشها ، دانش و مهارت های لازم برای ارتقای پایگاه دسترسی دارند در میان طبقات مختلف یکسان نیست به همین شکل میزان دسترسی مردم به ارزشها ، دانش و مهارت های لازم برای کژرفتاری به یک اندازه فراهم نیست . برخلاف تصور امکان اجرای همه نقش های بزهکارانه به آسانی برای همه فراهم نیست تنها در مناطقی که جرم و جنایت ریشه دوانده و نهادی شده شرایط یادگیری نقش بزهکارانه فراهم است .

فرصت های نابرابر اساس فرضیه کلووارد و اوهلین : به نظر این محققان هر فرد از لحاظ دسترسی به فرصتهای مجاز و غیرمجاز در ساخت اجتماعی جای خاصی دارد نظریه آنومی مرتون موقعیت هر فرد را اساسا از لحاظ فرصتهای مجاز مینگرد دسترسی افراد به راههای مجاز یکسان نیست در عین حال راههای غیرمجاز براحتی در اختیار همه نیست نظریه فرصتهای نابرابر کلووارد و اوهلین این دو نظریه را در هم ادغام می کند از نظریه مرتن تفاوت فرصت دسترسی به راههای مجاز و از نظریه های انتقال فرهنگی شاو و مک کی و ارتباطات مختلف ساترلند تفاوت دسترسی به راههای غیر مجاز را میگیرند یعنی فردی که بلحاظ دسترسی به راههای مجاز دچار مشکل است برحسب آنکه دسترسی به کدام راه غیر مجاز را داشته باشد شیوه انطباقی او برای حل مشکل شکل میگیرد جای فرد در ساخت اجتماعی 2 نوع فرصت یکی از لحاظ دسترسی به راه های مجاز و فرصت دیگر از لحاظ دسترسی به راه های غیر مجاز برای یادگیری نقش و کسب حمایت گروه در اختیار فرد میگذارد.


http://s5.picofile.com/file/8108957534/%D9%87%D9%88%D9%84%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%851.jpg

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.